2013. április 8., hétfő

Oktatási reform, vagy droidképzés? Mit akar a kormány az új oktatási rendszerrel?


Lassan-lassan készülget a magyar közoktatás unortodox átalakítása. Hittan vagy erkölcstan már az általánosiskola első osztályától, több testnevelés óra (esetleg egy-egy kiváltva néptánccal), heti egy informatika, kevesebb reál és humán tárgy a középiskolákban.
Szóval ismét látszik, hogy a ló rossz oldaláról közelítik meg a kérdést. Ha már átalakítják ezt a poroszos elavult rendszert a nemzetközi tapasztalatok alapján tennék, nem egy ugyanolyan (csak ellenkező előjelű) váltást hajtanak végre a közoktatásban, mint az 50-es években. Ennek - szigorúan társadalmilag nézve - nem sok értelme van, persze a saját beszűkült gondolkodásuk alapján nagyon is sok. Hiszen így már gyorsan és hatékonyan ki tudnak nevelni egy olyan későbbi szavazóbázist, ami bármikor és bármeddig hatalomban tartja őket esetleg (ne adja isten) visszasegíti őket abba.
A társadalmi felelősség mint olyan nem is szerepel a koncepcióban, olyan oktatási rendszer megalkotása, amely lépést tart a XXI. század kihívásaival, megfelelő a diákoknak, tanároknak és még az esélyegyenlőség is fontos benne.
Mi lenne, ha a szerencsétlen 6 éves gyerekeknek nem kéne egyből az óvoda laza játszós környezetéből egyből egy katonai kaszárnya fegyelmével felvértezett iskolába kerülnie? Erre van már elég jól működő megoldás, az angolszász preschool rendszer. Itt a gyerekek 4 vagy 5 éves koruktól egy iskola előkészítőbe járnak, fokozatosan szoknak hozzá az iskolai környezethez, követelményekhez, fegyelemhez. Ez olyan istentől elrugaszkodott dolog lenne? Megpróbálni legalább valamelyest megkímélni a gyerekeket az új környezetbe beilleszkedés stresszétől? Játékosan bevezetni az iskolába az baj? Nem hiszem, sőt, remek ötlet.
Mire jó, az, hogy heti 5 tornaóra van? Önmagában semmire, amíg ilyenek a tornaórák. Nem sorban állás, igazodás, egyszerre lépés, gimnasztika oktatás lenne  a feladata a tornaórának, hanem, az, hogy a tanulásban az órákon elfáradt gyerekek kipihenjék magukat, feltöltődjenek. Focizzanak, kidobóst játszanak, kosarazzanak, olyan csapatban játszható kevés technikai igényű sportokat csináljanak, ami feltölti őket, de ugyanakkor megtanítja őket csapatként együtt dolgozni. Ez erősítené az osztályközösségeket, eltüntetné (legalábbis időlegesen) az anyagi különbségeket a diákok között és kikapcsolódnának. De erre nincs szükség heti 5 napban, illetve nem az iskola keretei között. Igen a gyerekekben az az igényt kell elültetni, hogy ne plázázással, csavargással töltsék a szabadidejüket, hanem a "grundon" focizva, kosarazva, ne adj isten rögbizve. (Tudom a rögbi idegen a hazai kultúrától és erőszakos durva sportban tűnik és csak fiúk játszák, de ez nem igaz. A rögbi kemény, de egyben nagyon sportszerű, szabálytisztelő sport, és létezik belőle kevésbé kemény fizikai kontaktusra épülő verzió is a szalagos rögbi.
(http://www.rugby.hu/uploads/kozponti_dokumentumtar/szalagos%20szab%C3%A1lyk%C3%B6nyv.pdf ). Az ilyen mennyiségű testnevelésóra bevezetése nem fogja növelni a sportosabb, egészségesebb fiatalság arányát, csupán a közismereti, szakmai oktatás minőségének rovására fog menni.
Az egyik legnagyobb hiba, az informatikaoktatás csökkentése. Noooormálisak ezek ? A XXI. században, amikor az informatika, a számítógépek minden átszőnek, e tudás nélkül labdába se lehet rúgni a munkaerőpiacon még segédmunkásként se. Egyszerűen ezzel csak azt lehet elérni, hogy egy csomó funkcionális analfabéta gyerek kerül majd ki a rendszerből. Ahelyett, hogy kihasználnák az informatika terjedése adta lehetőségeket az oktatásban, ahelyett megpróbálják azokat nem létezőnek feltüntetni. A számítógép, okos eszközök használatának tanítása által motiválni lehet a nyelvtanulásra a gyerekeket, hisz az informatika alapnyelve az angol. A játékok, amikkel a gyerekek játszanak szinte kizárólag angolul vannak ez egy remek lehetőség arra, hogy a diákok megérthessék az idegen nyelv ismeretének fontosságát. Arról nem is beszélve, hogyha ezeket az eszközöket megpróbálnák az oktatás más területeire is bevonni.
Összességében azt gondolom ez az egész ami folyik nem az oktatási rendszer reformja, hanem egyrészt egy kritika nélküli rombolása a  múlt - kommunista rendszer - oktatási rendszerének, másrészt egy egyérdekű, könnyen befolyásolható nem túl okos egyszerű néptömeg létrehozása, akit a jelenlegi kormányzat könnyen használhat bármilyen céljára, hisz nem ismerik majd Petőfit, Arany Jánost, József Attilát, nem tudnak internetezni (és ott szinte ellenőrizhetetlenül szervezkedni). Csak teszik a dolgukat, mint a robotok.
Lehet, hogy ez az ország lesz az első mintaállama az Orwel-i 1984-nek, vagy Huxley Szép Új Világának? A törvénykezés, az alkotmányos rend folyamatos bontása, a külső ellenség-képkeresés, a paranoid rettegés mind mind efelé mutat. Bízom benne, hogy az emberek ezt egyre többen veszik majd észre és tesznek is ellene.Remélem nem.

A. Twelvetrees

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése